Tuesday 10 March 2015

Tulisan ini demi Ilahi




 Wahai penulis, marilah menulis demi Illahi. Sama-sama menggerakkan pena menyebarkan kebenaran. Sama-sama berjuang meng’iqrak’kan masyarakat yang akhirnya menjulang peradaban Islam. Kata Abdullah Azam, perjuangan melakar peradaban Islam itu ada dua faktornya. Hitam tinta para ulama dan merahnya darah para syuhada. 

Oleh itu pilihlah wahai sahabat, mana satu yang menjadi wasilahmu bagi menebarkan jalur dakwah di medan kita. Aku memilih yang hitam. Kerana aku percaya disitulah kekuatanku. Walau bertatih, inilah jalanku. Dan ketahuilah, aku akan berusaha  untuk terus menulis biarpun seribu halangan datang menerpa, biarpun kirimanku tiada berbalas, biarpun futur menguasai diri biarpun tiada pembaca yang setia mengikuti, biarpun umurku sudah tua, kerana aku yakin tulisan ini akan pasti sampai kepada yang lebih sudi untuk memaknai. Seterusnya memanifestasikan ilmu, menjana transformasi.

Siapa aku untuk memaksa orang membaca, aku hanya  menyediakan tulisan. Tulisan yang menyuluh kehidupan, bagi siapa yang ingin mengesan, supaya hati sentiasa terkesan seterusnya menyuburkan pesan-memesan. 

Itulah impak tulisan. Kata Paroedya Ananta Toer, orang boleh pandai setinggi langit, tetapi selama tidak menulis, ia akan hilang dalam masyarakat dan sejarah, menulis itu bekerja untuk keabadian. Walaupun kita mati, tulisan kita akan terus hidup hingga Qiamat. Itulah magisnya tulisan. Tulisan dijelmakan melalui pembacaan. Orang yang banyak membaca namun tidak menulis, maka itu adalah orang yang sakit.Seperti orang yang makan dan minum tetapi tidak BAB (buang air besar).

Kata Imam Ghazali, kalau kamu bukan anak raja dan engkau bukan anak ulama besar, maka jadilah penulis. Senyum. Ya, Aku akan jadi penulis. Tidak syak lagi!!!

# Tulis sokmo deh.

No comments:

Post a Comment