Blog..... Tak dapat bawa kamu ke syurga.. Tapi mungkin dengan perkongsian yang baik,sebarkan ilmu yang bermanfaat akan menjadi saham PAHALA dan menggapai Redha-Nya... In Sha Allah

Redha dengan Allah


Alhamdulillah

Hari ini diberi peluang oleh Allah untuk mendengar ceramah Al-Hikam Tajuk 17 (Redha terhadap Ketentuan Allah) yang disampaikan oleh Ustaz Dr Zulkifli Al-Bakri

Seronok mendengar ceramah ini. Ceramah ini mengajar kita untuk tidak mempertikaikan segala ketetapan Allah, apatah lagi kedudukan kita hanyalah sekadar hamba disisiNya.Dan hamba yang redha itulah sebenarnya hamba yang bijak.

Kalam hikmah yang dinukilkan oleh Imam Ibnu  Athaillah Askandari adalah sebagaimana berikut:
Barangsiapa yang mengkehendaki untuk mengadakan  (menjadikan sesuatu) dalam waktu (yang tertentu) terhadap selain sesuatu yang telah ditetapkan Allah dalam waktu itu, bermakna ia berada dalam kejahilan.

Kata ulama silam

"Kamu hendak, Allah pun hendak, tetapi Allah akan buat yang yang Dia kehendaki, bukan apa yang kamu hendak"

Ssatu hadis qudsi ada menyebut:

"Siapa yang tidak redha dengan ketentuanku, tidak sabar atas musibah yang menimpa dan tidak bersyukur atas nikmatKu, maka carilah tuhan yang lain selain Aku"

Lihatlah di sini betapa kerasnya teguran Allah kepada sesiapa yang tidak redha dengan ketetapanNya

Satu hakikat yang kita kena ingat adalah walau sehebat manapun ibadah seseorang hamba itu kepada Allah, Allah tidak akan memberi apa yang dia nak semudah-mudah itu. Pasti ada kehendak kita yang tidak selari dengan kehendak Allah, kerana akhirnya hanya Allah yang Maha mengetahui hikmah di sebalik apa yang Dia kehendaki.

Sila klik di sini untuk mengikuti ceramahnya


Share on Google Plus

About Chegu Kimmia

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment