Saturday 25 April 2015

Tinggalkan yang haram, pasti Allah bagi yang halal


Sejujurnya, saya mempunyai sahabat yang sangat mahir dalam IT. Namanya biarlah dirahsiakan. Suatu hari pernah dia memasukkan perisian untuk memudahkan saya memuat turun bahan yang menarik dari internet. Perisian yang sepatutnya dibayar selepas menerima masa penggunaan percuma 30 hari menjadi percuma untuk saya buat selama-lamanya.Namun begitu, selepas difikir-fikirkan kembali, saya berasa sangat bersalah kerana itu mungkin perbuatan dosa. Sama seperti mencuri hak orang, tapi di alam maya ‘benda’ yang dicuri itu nampak seperti tiada apa-apa. 

Pada mulanya entah kenapa saya tidak merasakan ianya satu dosa. Tapi bila pop-up yang keluar berulang-ulang kali (akibat menggunakan nombor siri palsu) akhirnya membuat saya terfikir bagaimana kalau saya memperolehi ilmu melalui jalan yang haram, dibimbangi tiada keberkatan dalam ilmu yang dipelajari. Nauzubillah.Namun akhirnya, selepas memadamkannya, Allah memberikan saya cara lebih baik untuk muat turun vedio iaitu dengan menggunakan Perisian 4K Vedio Downloader.Saya mendapat maklumat ini dalam majalah Gen-Q dalam  ruangan yang ditulis pakar IT. Alhamdulillah ada cara yang lebih halal untuk saya. Benar sekali hadis nabi yang bermaksud “Barangsiapa yang meninggalkan yang haram, Allah akan bagi yang halal  untuknya. Alhamdulillah.Terima Kasih Ya Allah. Senyum.

"Kaedah mudah bagi memuat turun vedio dari You Tube adalah dengan menggunakan perisian 4K Vedio Downloder (www.4kdowwnloder.com). Anda hanya perlu memuat turun perisian ini dan menyalin URL vedio dari YouTube yang hendak dimuat turun, seterusnya menampalkan URL tersebut dengan mengklik butang Paste Url pada perisian 4K Vedio Downloader."

[Kredit:Megat Zainarul Anuar Megat Johari]

#Biarpunsimplenaksharejugak

 





No comments:

Post a Comment