Monday 28 December 2015

Cinta Ilmu, Nik Aziz dan motivasi menulis





Hari itu aku menonton rancangan  cinta ilmu. Penceramah jemputan pada kali ini ialah Datuk Dr Zulkifli Al Bakri. Beliau merupakan antara ustaz yang aku kagumi. Hari ini segmen Bayan Linnas yang disampaikan oleh beliau bertajuk kematian Ulama.


Ehem!!! Walaupun beliau tidak menyatakan secara terus (baca:direct), tetapi aku tahu ia ditujukan sempena pemergian Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.Kata Dr Zul, kematian ulama sebenarnya merupakan musibah yang besar kepada umat islam. Beliau mengungkapkan bahawa matinya orang alim lebih disukai iblis daripada 70 orang yang suka beribadat. 

Said bin Jubay apabila ditanya seorang pemuda
“Wahai Jubay, apakah tandanya masyarakat binasa”.
Jawab Said: “Dengan kematian para ulamak mereka”.

Subhanallah.Itulah bahananya kematian ulama. Jika kita kehilangan seseorang yang memangku jawatan, kita boleh melantik orang lain untuk menyandang jawatan tersebut, tetapi jika kita kehilangan ulamak, kita kehilangan segala-galanya. 

Ulamak berasal daripada perkataan Bahasa Arab iaitu il’m=ilmu

A’lim=Orang yang berilmu, jamaqnya pula ialah: u’lamak, sejumlah orang berilmu

Tetapi dalam konteks masyarakat Malaysia, ulamak merupakan seorang tokoh yang mempunyai kepakaran yang tinggi dalam bidang agama,

Tok Guru Nik Aziz ialah seorang ulamak. Sebagaimana yang kita ketahui, beliau sudahpun menemui Ilahi pada 15 Februari yang lalu. Bagiku, kematian beliau ialah sesuatu yang menghidupkan. Kematiannya seolah-olah menghidupkan jiwaku yang gersang ini. Amanat dan pesanan beliau sungguh menggugah jiwa. Banyak pesanan yang ditinggalkan untuk orang muda.Bagiku, beliau merupakan contoh anak muda yang sangat cemerlang pada masa dahulu. Hanya orang muda yang mempunyai kehebatan yang tinggi mampu menjadi bintang yang bergemerlapan di hari tua.

Antara pesannya yang paling terkesan dalam jiwaku adalah berkisarkan pemuda.


Kata beliau “Pemuda dengan kekuatannya, kena perkuatkan taqwa kepada Allah,samada dengan menulis, ceramah, program,pandai-pandailah.

Bagi siapa yang ingin menjadikan penulisan sebagai satu wasilah, beliau berkata

“Apabila mari cetusan, kena cepat menulis, kadang-kadang, masa nak tidur, mari idea kena tulis, Kita kena bawa sokme pen dan kertas”.

Sebagai seorang yang baru berjinak-jinak dengan dunia penulisan aku sangat dahagakan ilmu seperti ini. In sha Allah jika tiada aral melintang, inilah jalan yang aku ambil untuk memperjuangkan islam setakat ini. Aku pun bercita-cita ingin menjadi seperti Nik Aziz. Aku harap di usiaku hampir mencecah 25 tahun ini, aku masih mampu untuk memberikan yang terbaik untuk Islam. Ya Allah, bantulah aku untuk memanfaatkan ilmu yang aku pelajari dengan menghasilkan penulisan yang baik sebagai rujukan dan kebaktian kepada masyarakat. 





No comments:

Post a Comment