“Wah!! Bijak betul anak ibu. Semua subjek
dapat A!!”
“Lajunya anak abah lari, sampai jadi juara!!”
Inilah
antara pujian-pujian yang sering digunakan oleh ibu bapa untuk memberi rangsangan
kepada anak mereka dengan harapan mereka akan terus berjaya dan berjaya. Ya,
siapa yang tidak bangga dengan kejayaan anak. Ekspresi ucapan positif ini bukan
sahaja mendatangkan aura positif kepada anak, malah mereka akan terasa lebih
dihargai dan disayangi.
Namun
begitu, bukan semua pujian yang ditaburkan mampu memberi nilai positif pada si
anak. Biasanya kita mendengar pujian yang terlalu banyak tidak bagus kerana
akan membuatkan orang yang dipuji lupa diri.Tetapi kali ini saya ingin membawa
pembaca menilai pujian dari sudut yang berbeza iaitu sejauh mana kita
mengetahui bahawa pujian yang diberikan itu adalah membina atau merencat.
Menurut kajian yang dilaporkan oleh Professor Carol Dweck, seorang pakar
psikologi dari Universiti Harvard, ramai ibu bapa dan guru memberikan pujian
pada kanak-kanak dengan menekankan soal hasil berbanding soal usaha. Perbezaan
cara memuji ini sebenarnya memberikan kesan yang mendalam terhadap permikiran
mereka. Menurut beliau, terdapat dua jenis cara berfikir manusia iaitu
permikiran berkembang (growth mindset) dan permikiran rigid (fixed mindset).
Antara dua pujian
Dalam
kajian tersebut, Prof Dweck telah membuat perbandingan terhadap dua kumpulan
kanak-kanak. Kedua-dua kumpulan ini telah diberikan satu ujian dan diperiksa
hasilnya. Selepas hasilnya dinilai, beliau memuji kedua-dua kumpulan
kanak-kanak itu dengan cara yang berbeza. Kumpulan A dipuji pada hasil ujian
mereka. Beliau mengatakan “Wow, you’re very smart (Wah!!, kamu semua sangat
bijak). Manakala untuk kumpulan B, beliau memuji dengan ungkapan “Congrats, You
have tried such really hard” (Tahniah, kamu telah berusaha dengan baik).
Seterusnya kedua-dua kumpulan pelajar ini diberi pilihan seterusnya samada
ingin melakukan tugasan mudah atau sukar. Sungguh menakjubkan apabila dapatan
kajian menunjukkan pelajar kumpulan A cenderung untuk memilih tugasan mudah,
manakala pelajar kumpulan B memilih untuk menyelesaikan tugasan yang sukar.
Persoalannya, kenapa ini berlaku?
Sebenarnya, pelajar kumpulan A telah dipuji pada
hasilnya. Hasil ialah suatu elemen yang berada di luar kawalan manusia. Apabila
pujian sebegini dilontarkan, maka permikiran rigid mereka akan diaktifkan.
Permikiran inilah yang akan membentuk tindakan mereka untuk lebih fokus
mendapatkan keputusan yang tinggi atau cemerlang. Oleh sebab itulah mereka
cenderung untuk memilih tugasan yang mudah. Bagi mereka semakin mudah tugasan
yang dipilih, lebih mudah untuk skor. Kerana akhirnya, itulah matlamat mereka,
iaitu untuk skor dan mendapat pengiktirafan. Sungguh rugi bukan?
Berbeza pula dengan pelajar kumpulan B yang dipuji pada usaha mereka. Usaha adalah aktiviti yang berada dalam kawalan manusia. Apabila pujian berteraskan usaha ditujukan kepada mereka, maka secara automatiknya, butang permikiran berkembang akan dinyalakan. Permikiran ini akan membawa mereka untuk terus-menerus memperbaiki usaha mereka. Faktor inilah yang menyebabkan mereka cenderung untuk memilih tugasan yang sukar. Bagi mereka, tugasan sukar sebenarnya lebih mencabar minda dan membantu mereka untuk berfikir secara kritikal dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Mereka tidak terlalu merisaukan hasil yang bakal diperolehi tetapi lebih menekankan kegigihan dalam berusaha. Bahkan kajian secara lebih terperinci melaporkan bahawa jurang permikiran antara dua kumpulan A dan B ini semakin luas di mana prestasi pelajar A dilaporkan merosot manakala prestasi pelajar B terus mencatatkan peningkatan.
Minda rigid yang merencat
Sekiranya
kita menyoroti kembali cara pujian yang kita taburkan pada anak kita, kita akan
sedar betapa banyaknya benih beracun yang ditanam dalam minda mereka secara
tidak sengaja. Lihat sajalah gelagat anak kita hari ini. Mereka saling
menyaingi dan berlumba-lumba untuk mendapatkan markah yang tinggi. Bahkan ada
segelintir mereka yang tegar menipu atau meniru dalam ujian semata-mata ingin
mendapatkan gred yang cemerlang. Malah jika gagal, bunuh diri adalah jalan
singkat yang diambil. Alangkah sempitnya cara mereka berfikir kerana menganggap
gred yang baik adalah segala-galanya. Dan lebih malang lagi, ianya berlaku
semata-mata kerana ungkapan ringkas yang memberi impak berskala besar dalam
permikiran dan tindakan anak-anak kita.
Pilih kata-katamu
Oleh
itu amat perlu untuk ibu-bapa khususnya berhati-hati dalam setiap perkataan
yang dilontarkan kepada anak-anak. Jika perkataan positif pun ada baik dan
buruknya, apatah lagi ungkapan negatif seperti cercaan, makian dan kejian yang
mampu membunuh jiwa anak-anak. Terdapat ungkapan motivasi yang menukilkan
bahawa “It is easier to build up a child than it is to repair an adult, So
choose your words wisely” (Lebih mudah untuk membentuk kanak-kanak daripada
memperbaiki orang dewasa, oleh itu pilihlah kata-kata yang baik). Sesungguhnya
jiwa kanak-kanak adalah seperti tanah yang subur, tanamlah apa sahaja, pasti tumbuh
hasilnya. Jika benih yang baik berjaya disemai, baiklah dia sebaliknya jika
yang ditanam itu tidak berkualiti, bakanya rosak, maka kita juga yang akan
menanggung kerugiannya.
Justeru,
semailah pujian yang baik yang mampu mengaktifkan permikiran berkembang
anak-anak. Hentikan memberi pujian yang mengutamakan soal hasil yang akhirnya
menyempitkan minda anak-anak kita. Khulasahnya, daripada berkata “Wah!! Bijak
betul anak ibu. Semua subjek dapat A!!, ucapkanlah “Alhamdulillah, ibu bangga
dengan usaha anak ibu, semoga ilmumu diberkati nak”.
No comments:
Post a Comment