Monday 20 September 2021

Pengalaman pakai implanon

 Selepas melahirkan anak pertama, aku membuat keputusan untuk mengambil implanon sebagai perancang kehamilan.


Kenapa? Sebab aku malas nak fikir.. Huhu

Kalau pakai implanon senang. Jenis aku ni kalau ambil pil, memang ke laut dalam gayanya. Aku ni bukan konsisten pun kalau makan pil. 

Nak pasang IUCD??? Kalau aku memang idokle. Aku sangat2 pemalu. Tak larat dah nak kangkang2 depan doktor. Cukuplah masa bersalin haritu je. Lagipun bagi aku bukan suatu yang selesa nak letakkan benda dalam rahim. 

Kalau terjadi apa-apa, dapat doktor perempuan ok lagi, kalau dapat doktor laki yang bertugas, memang menangislah nak cabut IUCD tu. 

Nak cucuk? Aku tak prefer sangat cucuk2 ni sebab setahu aku hormon tu disuntik banyak dalam suatu masa. Hrmm.. Macam tak sesuai. 

Nak merancang secara normal? Entahlah. Nurse asyik suruh aku ambik perancang je. Aku pulak malas nak berbasa-basi. Ambik je lah. 

Ok.. Apa pengalaman aku pakai implan?

Pertama sekali, masa nak pasang tak sakit langsung. Aku beli dengan harga rm440, tempah siap2 dengan doktor klinik kerajaan. Ok je...

Lepas pasang implan, impak sikit haid aku. Dalam dua bulan pertama haid keluar sikit2 dan main2.

Masuk bulan seterusnya haid aku dah ok. Cuma aku datang haid 2 bulan sekali. Biasanya dalam 12-13 hari. Agak panjang sikit tempoh haid sebab dia keluar sikit2.

Tapi yang penting teratur. Kiraan haid aku lebih kurang 54 hari. Hampir 2tahun 1 bulan aku pakai implan.Alhamdulillah, tiada masalah.

Bulan mac baru ni aku baru cabut implan sebab aku ingat nak hamil lagi. Masa cabut pun tak sakit sebab doktor bius. Tapi nak cabut tu lebih susah berbanding nak pasang. Tapi itu tugas doktor, korang tak payah sakit kepala. Korang bagi lengan je kat doktor. 

Bulan tiga aku cabut implan, bulan enam tu, Allah rezkikan aku untuk mengandung lagi.

Tempoh nak hamil tu bagi aku berbeza bagi setiap orang. Ada kawan aku pasang implan, hampir 8 bulan jugak ambik masa untuk hamil lagi. Tapi umur dia dah 39 tahun. Umur aku baru 31.

Jadi itulah kisah aku ambik implan. Ok je. Jangan takut. Kalau rasa nak hamil awal, cabut la awal. Tak ada masalah. 

No comments:

Post a Comment