Blog..... Tak dapat bawa kamu ke syurga.. Tapi mungkin dengan perkongsian yang baik,sebarkan ilmu yang bermanfaat akan menjadi saham PAHALA dan menggapai Redha-Nya... In Sha Allah

Sinergi antara sabar dan tasbih


Alhamdulillah… Hari ini aku dapat satu ilmu

Tahukah  sahabat sekalian bahawa sabar dan tasbih itu banyak disinergikan dalam al quran. Sejujurnya saya sendiri pun tidak mengetahui kenapa Allah aturkan begini. Tapi untuk menikmatinya apa kata kita melatih diri bersabar dengan cara bertasbih.. Mungkin kita akan menemukan keajaiban dalam hidup kita.

Antara ayat-ayat Quran yang mensinergikan antara sabar dan tasbih:

[Surah At-Tur:8-9]

“Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan kami dan bertasbihlah dengan memuji tuhanmu ketika kamu bangun berdiri. Dan bertasbihlah kepadaNya pada beberapa saat di malam hari dan di waktu terbenam bintang-bintang (di waktu fajar)”.

[Surah Al-Qaaf:39-40]

“Maka bersabarlah kamu terhadap apa yang mereka katakan dan bertasbihlah sambil memuji Tuhanmu sebelumterbit matahari dan sebelum terbenamnya. Dan bertasbihlah kamu kepadanya di malam hari dan setiap selesai solat”.

[Surah Al-Insan: 24-26]

“Maka bersabarlah dalam melaksanakan ketetapan tuhanmu dan janganlah engkau ikuti orang yang berdosa dan orang kafir antara mereka. Dan sebutlah nama tuhanmu pada waktu pagi dan petang. Maka sebahagian daripada malam, maka bersujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang di malam hari.

Subhanallah… inilah ayat-ayatnya.Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui akan hikmahnya. Moga Allah terus melimpahi hati kita untuk bertasbih memujiNya.
Share on Google Plus

About Chegu Kimmia

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment