Blog..... Tak dapat bawa kamu ke syurga.. Tapi mungkin dengan perkongsian yang baik,sebarkan ilmu yang bermanfaat akan menjadi saham PAHALA dan menggapai Redha-Nya... In Sha Allah

Inilah laluan cinta



 Laluan mencari cinta Allah bukanlah sesuatu yang senang. Hingga untuk kita mengucapkan cinta kepada Allah pun perlu berhati-hati. 

Bak kata Imam Al Ghazali dalam bukunya yang bertajuk kimia Kebahagiaan:

Sekiranya seseorang bertanyakan kepadamu Adakah kamu mencintai Allah ataupun tidak,hendaklah kamu diam. Kerana jika kamu berkata “ya”, dibimbangi ada perbuatan yang kamu lakukan yang tidak menggambarkan kecintaanmu padaNya, dan jika kamu berkata “tidak”, dibimbangi kamu akan jatuh ke lembah kekufuran.

Hidup kita pasti akan diuji. Kerana Allah juga ingin melihat sejauh mana cinta kita kepadaNya. Ada ujian nikmat, ada juga ujian musibah. Tetapi ujian yang banyak mendekatkan kita pada Allah biasanya ujian kesusahan, kesedihan, kematian dan segala perkara yang tidak disenangi hawa nafsu. Di sinilah Allah menguji tahap keimanan kita. Adakah kita redha dengan taqdir Allah, adakah kita mampu bersabar di atas ujian ini dan sejauh mana kita akan terus bersangka baik dengan Allah. Dan inilah perkara yang paling mahal sebenarnya.

Dan dalam adab menerima musibah itu sendiri, Nabi mengajarkan kita untuk berdoa: 
Ya Allah bantulah aku untuk bersabar di atas ujian ini dan kurniakanlah ganti yang lebih baik kepadaku.

Amalkanlah doa ini. In sha Allah, pasti keajaiban akan muncul dalam hidup kita.

Kata Dr Zulkifli Albakri, ada tiga macam perkara di sebalik musibah yang berlaku

1.       Akal kita masih tidak mampu melihat hikmah peristiwa tersebut
2.       Barangkali Allah ingin memberikan yang lebih baik untuk kita
3.       Kemungkinan musibah yang berlaku akan menjadi penghapus dosa-dosa kita



Dan kita juga perlu ingat, musibah yang menimpa inilah lazimnya yang akan menjadikan hati kita jinak untuk mengingat Allah. Dan bila kita memandang setiap sesuatu itu dari Allah; yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sebab sakitnya hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang serta menyusah-nyusahkan hidupmu…Pasti akan damailah hatimu. Kerana, masakan Allah mentaqdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu betapa deritanya hidupmu, pecahnya hatimu..tapi mungkin itulah yang dia mahu. Kerana dia tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk Akrab dengan-Nya.

Dan jika musibah itu sakitnya terlalu menusuk, datanglah pada Allah untuk mengadu dan merayu. Katakan bukan engkau tidak redha, tapi engkau adalah hambanya yang terlalu lemah. Mohonlah pimpinan dan kekuatan daripadanya. Jika belum Dia mahu mengangkat derita itu , maka mintalah derita itu menjadi sebab untuk engkau terus berada dalam perhatian dan kasih sayangnya

Ya Allah, Aku mohon cintaMu, dan cinta-cinta orang yang mencintaiMu, dan amalan-amalan yang menyampaikan kami kepada cintaMu. Ya Allah, Kau jadikanlah cinta kami kepadaMu lebih kami cintai dari diri kami, keluarga kami dan air sejuk.
Share on Google Plus

About Chegu Kimmia

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment