Tuesday 19 May 2015

Bermegah-megah di laman sosial


Hari ini semua orang berlumba-lumba menunjukkan kebahagiaan mereka. Kebahagiaan kerana berkahwin, kebahagiaan kerana adanya kereta mewah, kebahagiaan pergi melancong, kebahagiaan mendapat anak dan sebagainya. Teknologi yang canggih pada zaman ini memungkinkan laman sosial menjadi medium yang paling popular untuk menghebah-hebahkan kebahagian yang dikecapi. Tidak cukup dengan gambar yang dimuatnaik, bilangan ‘like’ yang diperolehi akan diambil kita dalam menentukan aras kebahagiaan. Akhirnya kerana terlalu sibuk mengemaskini laman sosial dengan ‘kebahagiaan’, ramai yang mula melupakan tanggungjawab mereka. Pekerja mula melalaikan tugasan majikannya, ibu gagal menyempurnakan keperluan rumah tangga malah pergaulan utama di alam realiti diabaikan. Akhirnya tugasan tidak disiapkan, rumahtangga berantakan dan hubungan dengan orang keliling terjejas. Kemudian, jadilah kebahagiaan yang dimuatnaik di laman sosial hanyalah satu kepalsuan yang hakikatnya semakin terhakis di dunia realiti.

Adakah kehidupan kita juga begini?

Oleh itu, untuk apa kita ingin bermegah-megah dengan kebahagiaan yang sementara. Tidak dinafikan ramai orang yang menguar-uarkan kebahagian mereka kerana ingin berkongsi. Sebenarnya bukan tidak boleh berkongsi, tetapi biarlah pada kadar adanya sahaja.

Kata ustaz Pahrol Mohd Juoi: Beria-ria menunjukkan kebahagian ertinya belum benar-benar bahagia

Betapa naifnya masyarakat hari ini yang hanya mengukur kebahagiaan berdasarkan status sosial yang tinggi (ingin dipandang hebat oleh masyarakat).Contohnya bahagia kerana kecantikan, kerana wang yang banyak, kerana pasangan yang kacak, kerana pencapaian yang hebat dan sebagainya.

Contohnya sepasang suami isteri yang baru berkahwin. Cukuplah sekadar berkongsi gambar semasa walimah untuk menghebahkan mereka berkahwin. Tidak perlulah berkongsi tentang pergi berbulan madu atau bercuti di luar negara kemudian menghebahkan sudah mengandung, dan hebahkan lagi bila dapat anak dan seterusnya…..

“Ala.. chegu kimmia cemburu la tu”.

Oh!! Bukan begitu

Teringat saya akan pesanan kawan saya berbangsa Arab. Katanya jika kita melihat kebahagiaan orang lain, katakanlah "Ya Allah, kau tambahkan nikmatMu kepada mereka dan kurniakan kepadaku sebagaimana yang engkau kurniakan kepada mereka". Ini adabnya bila melihat kebahagiaan mereka
Sekali lagi ingin saya tegaskan di sini, bukan tidak boleh berkongsi kebahagian, tetapi janganlah kita biarkan keghairahan kita untuk berkongsi kebahagiaan menyebabkan kita terlalu gembira sehingga kita lupa bahawa semua ini adalah ujian kepada kita.



Firman Allah:
Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu semuanya telah tertulis di Loh Mahfuz sebelum kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah.
Agar kamu tidah bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu dan tidak terlalu gembira dengan apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri.

[Al-Hadid:22-23] 

Tetapi relitinya hari ini, kita terlalu berbangga-bangga dengan nikmat kurniaan Allah sehingga kita terlupa bahawa semua kenikmatan ini adalah berbentuk sementara sahaja.

Kerana percayalah

Walau sedalam mana cinta anda kepada pasangan anda, pasti akan datang suatu saat anda akan rasa sangat menyampah dengan dia dan ingin bercerai dengannya

Walau secantik mana pun diri anda yang anda megah-megahkan di instagram, pasti tiba suatu saat nanti, seperti kata Pak Hamka, gigimu akan gugur, pipimu mula mengendur, rambutmu putih bersembur.

Oleh itu, jika anda ingin berkongsi sesuatu khasnya di media sosial, fikir-fikirkanlah sebelum bertindak

Di saat-saat kita ingin berkongsi makanan yang lazat untuk dinikmati, kenang-kenangkanlah orang miskin yang menangis kelaparan

Di saat-saat  kita bermegah-megah dengan kediaman yang tersergam indah, kenang-kenangkanlah etnik rohingya yang tiada tanah pun untuk berdiam

Di saat-saat kita bermegah dengan pelancongan di tempat-tempat indah, kenang-kenangkanlah saudara kita yang menderita dalam konflik peperangan

Tika  kita tertawa dalam nikmat, jangan dilupakan insan yang susah ini [rohingya]

Hakikatnya kebahagiaan yang dikecapi bukanlah tiket untuk kita bermegah-megah tetapi ia adalah perkara yang harus disyukuri dengan rasa rendah diri disisi Allah. Bukan dengan membangga-banggakannya sehingga terlupa bahawa itu adalah pinjaman sementara yang kelak akan dipulangkan kepada PenciptaNya.

Oleh itu suka untuk saya mengajak kalian untuk menghadam makna surah At-Takathur ini agar ia menjadi pedoman buat kita.

Firman Allah:

Bermegah-megah telah melalaikan  kamu
Sehingga kamu masuk ke dalam qubur
Jangan begitu! Nanti kamu akan mengetahui kesannya
Sekali lagi, Jangan begitu! Nanti kamu akan mengetahui
Jangan begitu! Kalaulah kamu tahu dengan yakin
Kamu akan benar-benar melihat neraka Jahim
Kamu akan melihatnya dengan mata kepala kamu sendiri
Kemudian kamu akan ditanya tentang nikmat yang kamu megah-megahkan di dunia

[At-Takathur:102, 1-8]

Akhir kata, cukuplah surah ini sebagai peringatan.Untuk kita tidak terus lalai dalam bermegah-megah.Sehingga kita masuk ke lubang qubur. Wal’iya zubillah.

No comments:

Post a Comment