Pada tahun 1981, Ismail Al-Faruqi
telah mempopularkan idea islamisasi ilmu pengetahuan dalam kalangan cendikiawan
pada era tersebut. Idea ini timbul hasil dari kebimbangan beliau terhadap
pertembungan antara ilmu barat dan pandangan Islam. Dalam karya Ismail Al-
Faruqi yang bertajuk Islamization of
Knowledge: General Principles and Workplans, beliau menyimpulkan bahawa
permasalahan umat Islam dalam pelbagai bidang adalah berpunca daripada
kelemahan sistem pendidikan yang dipraktikkan oleh umat Islam.
Kelemahan sistem pendidikan yang
dimaksudkan di sini ialah kegagalan integrasi antara ilmu disiplin moden dan
ilmu agama. Dalam kata lain, islamisasi ilmu gagal diterapkan dalam pendidikan
hari ini. Sebenarnya islamisasi ilmu bukanlah
satu fenomena baru dalam sejarah umat Islam. Ini kerana, pendekatan tersebut
pernah digunakan secara meluas dan efektif oleh cendikiawan muslim pada abad
pertengahan Islam ketiga, iaitu ketika mereka berhadapan dengan cabaran tamadun
Yunani, Romawi dan China. Bukan itu sahaja, metodologi ini dilihat berjaya
membuahkan hasil apabila Tamadun Islam berada di era kegemilangannya di
saat-saat Negara barat dan Eropah masih tenggelam dalam Era Kegelapan.
Walaubagaimanapun, selepas Eropah
memasuki Zaman Reinassance, penjajahan besar-besaran terhadap negara Umat Islam
giat dijalankan. Impak daripada kolonialisme Eropah ini telah mewujudkan
pelbagai senario dalam sistem pendidikan negara umat Islam. Menurut Prof Dr Abdul
Halim Ramli, terdapat sekurang-kurangnya empat senario pendidikan yang berlaku:
Senario yang pertama ialah
penerusan sistem pendidikan kolonial barat yang juga dikenali sebagai sistem
pendidikan moden. Objektif sistem tersebut ialah untuk melatih tenaga kerja
bagi berkhidmat dengan kerajaan. Sementara itu sistem pendidikan tradisional Islam mengalami kemerosotan yang agak ketara
kerana usaha lebih tertumpu kepada sistem pendidikan moden yang menggalakkan
pengeluaran tenaga professional. Akhirnya sistem pendidikan tradisional
terkubur begitu sahaja.
Senario yang kedua ialah dualisme
atau pencabangan sistem pendidikan yang telah sedia wujud pada zaman penjajahan
yang bukan sahaja diwarisi oleh umat Islam malah diperkukuhkan lagi atas alasan
untuk mencapai pembangunan dan kemajuan.
Senario ini telah berlaku di universiti Al-Azhar yang juga merupakan lambang
pendidikan tradisional Islam. Universiti itu telah mengalami perubahan radikal
pada tahun 1961 iaitu ketika Mesir berada di bawah pemerintahan Jamal Abdul
Naseer. Dominasi dualisme dalam pendidikan semakin membarah apabila tertubuhnya
fakulti baru yang berorientasikan disiplin moden seperti fakulti perubatan,
kejuruteraan, sains dan pendidikan. Para pelajar dari fakulti pengajian Islam
tidak diwajibkan mengambil subjek dari fakulti disiplin moden, manakala pelajar
dari fakulti disiplin moden hanya diwajibkan mengambil beberapa subjek dari
fakulti pengajian Islam. Model yang telah diperkenalkan oleh Al-Azhar telah menjadi
ikutan oleh negara-negara Islam yang lain.
Analogi Islamisasi Ilmu |
Senario yang ketiga ialah sekularisasi
ilmu pengetahuan dalam pendidikan moden. Dalam kata lain, ilmu pengetahuan
bukan sahaja terpisah dari nilai-nilai agama tetapi juga telah melahirkan
dikotomi atau pemilihan cabang ilmu yang menyebabkan ilmu terpisah antara satu
sama lain. Keadaan ini berbeza dengan pandangan tradisional Islam yang melihat
perkaitan cabang ilmu secara terperinci dari akar sampai ke dahan-dahannya.
Sistem pendidikan ini memberi impak yang sangat buruk dalam dunia islam. Kesan
buruk ini mula menular disebabkan ramai pelajar muslim belajar di negara barat.
Di samping itu kewujudan lembaga-lembaga pendidikan moden yang berperanan
mengembangkan sistem kebaratan, mengembangkan sekularisme dan mengkritik
pandangan pendidikan berorientasikan Islam telah memburukkan lagi keadaan.
Sistem pendidikan yang menjadi agen sekularisasi dan pembaratan dikritik hebat
oleh Maududi yang menyifatkannya sebagai “rumah penyembelihan” untuk generasi
muda.
Senario keempat pula merujuk
kepada kebergantungan terhadap sistem tradisional Islam semata-mata dan
menafikan cabang pengetahuan baru yang telah muncul di Barat. Produk yang
keluar dari sistem pendidikan ini sememangnya kurang berkualiti kerana mereka
gagal beradaptasi dengan pengetahuan moden dan ketandusan idea untuk menghadapi
cabaran tamadun moden yang tidak bertuhan ini. Senario ini telah dijelaskan
oleh Prof I.H. Qureshi dalam mengkritik pendidikan tradisonal Islam di
Pakistan, katanya:
“They (the leaders of traditional
education) have neglected modern knowledge to an extent that there is no scope
left for a dialogue between those who have received modern education and the
graduates of seminaries… The seminaries are doing useful work in the
preservation of the classical theological learning and providing ill-paid,
ill-educated and ill informed imams of the mosques. It is quite obvious that
such education cannot help the growth of religious consciousness”.
Itulah gambaran empat senario
pendidikan yang berlaku di negara-negara umat Islam. Di Malaysia, krisis
pendidikan kita lebih banyak dipengaruhi oleh faktor dualisme dan sekularisasi
ilmu. Walaupun wujud sekolah integrasi bagi menyelesaikan ilmu ini, namun
pelaksanaannya masih lagi samar. Di sekolah integrasi hari ini, akademik dan
agama juga terpisah.Oleh itu tidak hairanlah produk yang lahir itu berminda
sekular. Contohnya doktor al-hafiz tetapi ilmu kedoktorannya non-quranik.
Hasilnya, al-hafiznya doktor tidak mempengaruhi ilmu kedoktorannya di peringkat
falsafah ilmu mahupun aplikasinya.
Persoalannya, inikah generasi
yang ingin kita lahirkan. Di manakah tahap kesedaran kita untuk menghidupkan islamisasi
ilmu dalam pendidikan. Ingatlah, tamadun yang hebat lahir kerana kejayaan
mereka meng’islam’kan ilmu yang dipelajari bukannya mencedok semata-mata ilmu
itu tanpa sebarang tapisan. Walaupun islamisasi ilmu itu tidak mudah, namun
alangkah baiknya jika kita berusaha untuk menjayakannya supaya umat Islam hari
ini tidak mudah tepengaruh dengan agenda barat yang ingin memurtadkan
nilai-nilai islam dalam ilmu yang dipelajari. Wallahua’lam.
Sumber:
- Abdul Halim Ramli: Mensucikan ilmu
- http://hefnizeinstainjember.blogspot.my/2014/12/konsep-integrasi-keilmuan-dalam-islam.html
No comments:
Post a Comment