Blog..... Tak dapat bawa kamu ke syurga.. Tapi mungkin dengan perkongsian yang baik,sebarkan ilmu yang bermanfaat akan menjadi saham PAHALA dan menggapai Redha-Nya... In Sha Allah

Aku kini Chegu



Lama sudah rasanya tidak menulis. 

Tapi, sebenarnya… tulis je. Tapi tak diterbitkan..

Hrm.. kali ni aku nak kongsi pengalaman menjadi guru bahasa melayu kat sekolah

Seronoknya mengajar…

Bagaikan satu nikmat..
Kerana di situ ada kepuasan…
Puas bila melihat pelajar faham apa yang kita ajarkan
Puas bila melihat mereka bersungguh-sungguh membuat yang terbaik untuk subjek kita
Puas bila boleh menyampaikan apa yang kita tahu

Di sekolah, aku berhadapan dengan pelbagai keletah pelajar. Dan Alhamdulillah sejak aku direzekikan Allah untuk belajar psikologi dalam pendidikan, aku berusaha sedaya-uapaya untuk mengaplikasikan apa yang aku belajar. Aku sangat seronok. Kerana aku lebih mahir untuk mengendalikan pelajar. Jika mereka melakukan kesalahan, aku tidak terus menghukum mereka, sebaiknya cuba memahami mereka.

Berhadapan dengan keletah pelajar sememangnya amat mencabar. Terutamanya pelajar zaman sekarang yang ketandusan nilai peradaban. Tiada perasaan hormat pada guru, banyak menjawab apabila dinasihati guru dan sebagainya. Namun, hakikatnya, inilah dunia sekarang. Sebagai guru, sabar adalah bekalan terbaik.
Sabar sebenarnya sangat susah. Tapi in sha allah kita boleh menghadapinya jika  kita meminati apa yang kita buat. Contohnya aku suka mengajar. Apa-apa cabaran yang mendatang,  aku tegar mengharunginya. Sebab apa? Sebab aku dah jatuh cinta dengan kerjaya guru. Mungkin aku mewarisi jiwa mengajar ini daripada ummiku. Kerana dia juga seorang guru.

Dialah guru terbaik dalam hidup aku. Moga segala ilmunya yang aku turunkan kepada anak didikku akan menjadi saham terbaik buatnya di akhirat.Ameen

Share on Google Plus

About Chegu Kimmia

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment