Wednesday 11 November 2015

Writer’s block




Writer’s block. Satu sindrom ketandusan idea untuk menulis.Sejujurnya inilah yang aku alami sekarang. Tetapi dalam perjuangan untuk terus menulis, tiada apa yang harus dibuat melainkan tulis, tulis dan tulis. Walaupun tiada idea. Bak kata Ustaz Pahrol, ‘tiada idea’ juga adalah idea. Gunakan sahaja ‘tiada idea’ itu sebagai idea.

Terkadang idea itu menerpa dengan tiba-tiba. Jika tidak dibuat sebarang catatan, idea itu akan menghilang bak angin lalu. Belum puas dinikmati, sudah berlalu. Tetapi, idea yang dicatat,dihadam dan dianalisa ibarat angin yang lalu di kincir angin. Angin ini bukanlah angin yang kosong. Bahkan mampu menyalurkan tenaga yang hebat kepada manusia. [Eheh!!! Tiba2 dapat idea..hehe]. 

Sambung balik

Kincir angin itu ibarat penulis yang aktif menulis. Putarannya menggambarkan otak yang sentiasa ligat berfikir, menganalisa maklumat dari pelbagai penjuru. Lalu menukarkan maklumat tersebut menjadi sumber yang lebih segar kepada pembacanya. 

Jadi…adakah itu aku? Adakah itu aku? [mood muhasabah].

Ya,jauh di sudut hati, aku harap akulah penulis itu.penulis yang aktif berjuang dengan mata penanya.Semoga mata pena ini kekal tajam untuk menggores setiap aksara yang diharap mampu memberikan idea segar kepada para pembaca. Mudah-mudahan In sha Allah

#Post ini tidak lebih sekadar menyuntik semangat untuk diri sendiri.

No comments:

Post a Comment